Človek by si pred pár rokmi ani len nedokázal predstaviť, že v dnešnej konzumnej a masovej spoločnosti bude niečoho nedostatok. Niečoho, na čo sme boli zvyknutí a ani nás len nenapadlo uvažovať o jeho nedostatku. Žiaľ žijeme dobu, ktorú si nikto ani len vo sne nepredstavoval a okolnosti radikálne menia zaužívané životné, obchodné, pracovné, alebo akékoľvek pochody. 

Pred pandémiou koronavírusu sa Slovensko stávalo svetovou veľmocou vo výrobe automobilov. Bolo to skvelé po každej stránke! No padla kosa na kameň, resp. padli automobilky na koronavírus a všetko sa razom zmenilo. Výroba sa spomalila, ak nie úplne zastavila. Nie preto, žeby automobilky mali nedostatok personálu, ale preto, že majú nedostatok čipov a nielen ich. Ako hovorí Róbert Gabčík z RMG cars"Nakoľko sa zatvárali a obmedzovali fabriky, ktoré majú na starosť výrobu polovodičových čipov, vznikali medzery, ktoré sa žiaľ prehlbovali. Až 75% výroby pritom spadá na Áziu a 24% na USA."

pixabay.com

Problém ale nebol len v samotnej výrobe. Ak sa už niečo vyrobilo, bol problém s dovozom. Opatrenia a zatvorené krajiny dávali dodávkam jasnú červenú. "Lode plné vzácnych tovarov stáli na hraniciach alebo sa ani nenakladali, lebo kamióny sa nevedeli dostať k pobrežiu," pokračuje Róbert Gabčík.

Aký má teda táto situácia dopad na automobilový priemysel? No na túto otázku si odpovie každý laik - katastrofálny. "Cena áut ide hore, hlavne ojazdených, pretože nové je problém vyrobiť. Nové autá chýbajú a budú chýbať ešte dlho. Ojazdené nikto neberie z neobmedzenej studne. Autá, ktoré boli kedysi na odpis dnes budú slúžiť o nejaký rôčik dlhšie. To znamená, že na trh sa nedostane dostatočný počet jazdeniek, nakoľko ich nie je za čo vymeniť. Je dopyt, začína chýbať ponuka. Znamená to len jedno. Ceny porastú a dole tak skoro nepôjdu...," poznamenáva RMG cars.

Ak ste teda stihli kúpiť jazdenku ešte pred čipovou krízou, potľapkajte sa po pleci, lebo ste urobili tú najlepšiu vec. Teraz si budú musieť ľudia priplatiť nie stovky, ale aj tisícky eur. 

Najväčší záujem je o tzv. zánovné autá, čiže vek +2 roky. Nie je to nové auto, ale ani staré. Spoločnosť Aures Holdings uskutočnila prieskum a napr. práve táto skupina áut išla cenovo na Slovensku hore o viac ako 15%. Keď si predstavíme, že napr. Volkswagen Passat GTE roč. 2020 stojí v RMG cars zaokrúhlene 39 000 eur, tak 15% navýšenie by predstavovalo navýšenie sumy o viac ako 5 800 eur! A to je už naozaj dosť!

Zdroj: rmgcars.skauto.pravda.sk


Súvisiace inzeráty

Služby