Väčšinou takto vodiči parkujú v momente, kedy na parkovacie miesto zabočia veľmi rýchlo. Vypnú motor a z auta odchádzajú. Presne vtedy nechávajú kolesá auta vytočené. Poviete si, veď a čo? Lenže to "veď a čo" vás môže vyjsť pekne draho. A to nehovoríme o nejakej pokute, ale o nákladoch na opravu kolies.
Je to akýsi zlozvyk, ktorý sa stal u mnohých samozrejmosťou. Dá sa ospravedlniť moment, kedy vodič parkuje v kopci a pre istotu nechá kolesá vytočené, ak by náhodou povolila ručná brzda, to je pochopiteľný dôvod, ale na rovine, je to úplná zbytočnosť.
Prečo?
Existuje hneď niekoľko dôvodov, prečo by ste sa parkovaniu s vytočenými kolesami na rovine mali vyhnúť.
* ohľaduplnosť - poviete si, čo s tým má ohľaduplnosť. No veľa. Ak parkujete s vytočenými kolesami, obmedzujete ostatných vodičov, ba dokonca aj nevodičov. Vytočené kolesá často zasahujú to vedľajšieho parkovacieho miesta, čím má iný vodič problém bezpečne vedľa vás zaparkovať. Obmedzujete napr. aj mamičky s kočíkom, alebo ľudí s nákupnými vozíkmi. Oni nemôžu prejsť okolo vášho auta a vy riskujte nejaký ten škrabanec.
* nehoda - vodiči po zaparkovaní auta nemyslia následne pri štartovaní na to, ako majú v danom momente otočené kolesá. Môže sa pritom veľmi rýchlo stať drobná nehoda. S autom sa pohnete a buchnete do vedľajšieho auta. Alebo sa môže stať situácia, kedy obaja vodiči majú vytočené kolesá k sebe a dochádza k nárazu pneumatiky o pneumatiku. Poviete si, veď to nič nie je, no takýto náraz dokáže poškodiť koleso.
* poškodenie súčiastok - najideálnejšia poloha kolies je tá rovno. Vtedy sa súčiastky kolesa výrazne neopotrebúvajú. Laicky si predstavme, že keď počas jazdy bočíme, otočíme kolesami a vrátime ich späť, tým pádom namáhanie súčiastky bolo len chvíľkové. No v momente, kedy auto parkuje s vytočenými kolesami aj niekoľko hodín, tak sa prirodzene súčiastka rovnako dlho namáha a dochádza k jej rýchlejšiemu opotrebovaniu.
Najčastejšie dochádza k opotrebovaniu tzv. manžety, na ktorej vznikajú trhlinky. Poškodiť môžete aj homokinetické kĺby. Výsledkom je pukanie sprevádzajúce otáčanie volantu, či trasenie počas akcelerácie.
Zdroj: autobild.pluska.sk