Vodič by mal byť v každých podmienkach predvídavý, a to vedieť, do akých podmienok ide šoférovať. Ak je von daždivo, musí rátať s prípadným šmykom na vode (aquaplaning), keď von mrzne, alebo sneží, musí rátať so sťaženým šoférovaním. Prvoradá je teda zodpovednosť a chladná hlava vodiča.
Ako teda zvládnuť šmyk na snehu, či ľade?
- dôležité je, aby ste mali hlavne správne obuté auto. Čiže zimné pneumatiky, resp. niekto volí tie celoročné, no pneumatiky musia byť so vzorkou behúňa hlbokou minimálne 4 mm
- ABS je veľkým pomocníkom, nakoľko sa stará o to, aby kolesá pri brzdení zabránili zablokovaniu. Staršie autá, ktoré ABS nemajú by mali šoférovať len skúsení vodiči
- nerobte paniku, ale reagujte rýchlo. Treba ubrať plyn a vyšliapnuť spojku, vyrovnať riadenie a potom znovu ľahko pootočiť volantom do pôvodne zamýšľaného smeru jazdy. Nakoľko šmyk na snehu a ľade dostane vodič väčšinou v zákrute. Menej znamená viac a ak budete točiť prudko volantom zľava doprava, tak sa dostanete ešte do väčšieho šmyku a nad autom úplne stratíte kontrolu.
- väčšia pravdepodobnosť šmyku je u áut s predným pohonom (nedotáčavý šmyk), alebo so zadným pohonom (pretáčavý šmyk). Takže v tomto prípade vyhrávajú autá so 4x4 pohonom, ktoré sa vedia vyškrabať z rôznych prekérnych situácií
NEDOTÁČAVÝ ŠMYK
- narovnajte riadenie a uberte plyn
- zošliapnite spojku, než šmyk vyrovnáte
- nepoužívajte brzdu, ktorá by podporila nedotáčavosť
PRETÁČAVÝ ŠMYK (aj 4x4)
- uberte plyn a zošliapnite spojku
- otočte volant do protismeru zákruty (teda kontra)
- brzdu opatrne použite až po vyrovnaní riadenia
Zdroj: az-pneu.sk, hnonline.sk