Bezpečnosť je prvoradá

Ľudia si často predstavujú, ako sa lietadlo rúti z 12-kilometrovej výšky na zem, ako kabela šrotu alebo ako mu odpadnú krídla, keď vletí do búrkových mrakov. Nič z toho ale nie je tak, preto sa profesionáli ničoho podobného nikdy neobávajú a žiadne vážnejšie technické poruchy nikdy neočakávajú. Letecká doprava je predsa tá najbezpečnejšia na svete.

Žiadny priestor pre chyby

Lietadlá sú udržiavané certifikovanými leteckými mechanikmi a niektoré sú úplne nové. Inšpekcie, kontroly a testy a ďalšie testy. V kokpite sedia vždy dvaja skúsení piloti, vľavo kapitán, samozrejme ten skúsenejší a vpravo ko-pilot. A niekde medzi nimi v spleti indikátorov, svetielok a páčiek aj autopilot.

Každý dôležitý elektronický systém má svoju zálohu a ako na palube, tak aj pod ňou má všetko svoj poriadok a pravidlá. Predpovede počasia a alternatívne trasy sú pripravené pred každým letom a na všetko existuje štandardný postup. 

Úhlavný nepriateľ

Profesionálny personál zažil už asi všetko: úder blesku, cyklóny, hmly, búrky, mrazy a turbulencie rôznych intenzít, letiská rôznej náročnosti, aj menšie technické problémy. Nič z toho však let neohrozilo tak, ako pasažieri vo všelijakých bizarných situáciách.

Áno, tým najväčším nebezpečenstvom v lietadle je určite človek, a to hlavne človek pod vplyvom. Alkohol, drogy, lieky či už v nadmernom množstve alebo naopak ich nedostatok, či kombinácia sú jednoznačne najhorším nepriateľom posádky a samozrejme aj ostatných cestujúcich. 

Mnohí zapíjajú smútok a žiaľ, hlavne ak je ich letenka jednosmerná. Iní si vypijú, lebo sú vystresovaní pred cestou alebo sa boja lietania. Väčšinou to vyústi do zdravotných problémov, ktoré je nutné bezodkladne riešiť. Absolvované výcviky ale pomáhajú personálu tieto situácie zvládať, ale je dôležité poznamenať, že čím viac sa musia venovať cestujúcim s nejakým problémom, tým menej sa môžu venovať ostatným cestujúcim, čo nie je z bezpečnostného hľadiska vôbec ideálne.

Davová psychóza a negatívne vplyvy

V lietadle sa personál nevyhne davovej psychóze. Kabína je stiesnená, ľudia sú nervózni, hlavne, keď už niečo začuli, ale nevedia, čo sa deje a akékoľvek malé podnety môžu vyvolať reakcie obrovskej intenzity. V malom priestore sa emócie rýchlo šíria vzduchom a ľudia majú za určitých podmienok tendencie preberať názory a nálady iných. Panika môže mať rôzne formy a následky a úlohou personálu je vždy predísť akejkoľvek rizikovej situácii alebo ju zvládnuť, keď už raz nastala.

Lietanie má na nás rôzne vplyvy a možno si práve tie fyziologické uvedomujeme menej. Pretlakovaná kabína je potrebná na prelet vo vysokých výškach, kde vzduch je tak riedky a teplota tak nízka, že by človek exponovaný externým vplyvom prežil len zázrakom. Práve tento pretlak u nás zapríčiňuje zrýchlenie metabolizmu a iných procesov v tele. Zjednodušene povedané, ak dospelý muž vypije poldeci tvrdého alkoholu na zemi, efekt je podobný, ako keby vypil dvojnásobok vo vzduchu. 


Súvisiace inzeráty

Ostatné (voľný čas)